Golden Enköpings egna julkalender sprider lokal glädje
Amanda Gyllenpanzar vill få Enköpingsborna att upptäcka allt som finns runt hörnet. Med sin julkalender på Instagram lyfter hon lokala butiker, delar erbjudanden och tips och skapar en positiv rörelse i kommunen.
Idén föddes ur hennes stora kärlek till julen – och till hemstaden.
– Jag är en riktig julmänniska. Jag har väntat hela året! Det kändes kul att göra något speciellt till jul, och jag vill verkligen att folk ska handla sina julklappar i Enköping, säger hon.
En kollega som inte är härifrån tyckte att det inte fanns så många restauranger och butiker. Jag sa bara: ”Jo, det finns massor!” Då kom idén om ett konto som visar allt bra vi har
Amanda Gyllenpanzar bor i Enköping men pluggar på försvarshögskolan och är klar till sommaren.
Engagemanget för det lokala är djupt rotat.
– Mamma har jobbat inom handeln här hela min uppväxt, och jag själv jobbade på Lagerströms. Det lokala betyder mycket för mig.
Hon ser att många idag automatiskt vänder sig till nätet.
– Folk antar ofta att saker inte finns här. Men det mesta finns visst att hitta på hemmaplan!
”Ville inte säga nej”
När hon startade en intressekoll för julkalendern hörde så småningom över 24 företag av sig.
– Det bara trillade in! Jag ville inte säga nej till någon, så det blev bonusluckor också. Lite extra guldkant.
Hittills har luckor med bland annat Asplunds, Cupcake Factory, Flora Blomsterhandel och Crossfit 749 publicerats. En del företag erbjuder ordinarie kampanjer, andra tar fram nya erbjudanden särskilt för kalendern.
En plattform
– Det är en härlig blandning och det känns fint att kunna ge företagen en plattform.
Golden Enköping startades sommaren 2024 när Amanda insåg att många underskattar utbudet i kommunen.
– En kollega som inte är härifrån tyckte att det inte fanns så många restauranger och butiker. Jag sa bara: ”Jo, det finns massor!” Då kom idén om ett konto som visar allt bra vi har.
Less på gnället
En annan drivkraft var att väga upp det hon upplever som mycket negativitet i lokala sociala medier.
– Man blir så less på allt gnäll. Jag ville lyfta fram det fina som faktiskt finns.
I början gick det långsamt, men i höstas tog Golden Enköping fart.
– Någon delade kontot i en Facebookgrupp och plötsligt fick jag flera hundra följare. Nu har jag över 2 000.
Flera berättar att de hittat nya favoritställen tack vare kontot.
– Det är fantastiskt roligt när folk säger att de upptäckt något nytt trots att de bor här. Det är ju precis det jag vill.
Trots studier och veckopendling försöker hon besöka så mycket hon hinner.
– Jag gör så gott jag kan. Golden Enköping är bara en hobby, jag tjänar ingenting på den. Det måste hålla en nivå som funkar för mig.
”Se allt bra”
Hon märker att många är nyfikna på vem som står bakom kontot.
– Det har blivit lite av en grej att presentera mig själv ibland. En personlig touch.
Och mitt i allt julstök känner hon att arbetet är värt det.
– Det handlar om att få folk att se allt bra som finns här. Det gör de på Golden Enköping och det gör mig verkligen glad.
Lotta Wallebring
076-345 70 13 lotta@enahabo.se