Skolomläggning. Futurumskolan är en av Sveriges tio största grundskolor och har avsevärt bättre betygsresultat än många mindre skolor i kommunen. Infälld: Christer Carlsson, förvaltningschef för barn- och utbildningsförvaltningen.

”Målet är att ge invånarna i Håbo en bättre och mer likvärdig skola”

Förslaget om en ny skolstruktur i Håbo har skapat debatt bland föräldrar och invånare, med många frågor och farhågor kring vad förändringen innebär. Här ges några svar. 

Publicerad Senast uppdaterad

Ena Håbo-Tidningen har träffat Christer Carlsson, förvaltningschef för barn- och utbildningsförvaltningen, för att få klarhet i bakgrunden till reformen och vilka steg som planeras framöver. 

2022 beslutade barn- och utbildningsnämnden att utreda en ny struktur för den kommunala grundskolan i Håbo. Uppdraget innebar att undersöka förutsättningar och ekonomiska konsekvenser för en omorganisering där högstadieundervisningen koncentreras till färre skolor, med minst fyra parallellklasser per årskurs. 

Målet är att implementera denna struktur under den innevarande mandatperioden (2023–2026).

Behov att förbättra resultatet

Förvaltningschefen Christer Carlsson förklarar att reformen bottnar i behovet av att förbättra skolresultaten och skapa likvärdiga förutsättningar för alla elever.

Utifrån forskning och erfarenhet har mindre skolor svårare att erbjuda den bredd av resurser och behöriga lärare som behövs för att säkerställa kvalitet i undervisningen

– Vi har sett att våra mindre skolor, med två parallellklasser eller färre, har svårare att nå den måluppfyllelse vi eftersträvar. Dessutom finns stora skillnader i resultat mellan skolorna, vilket är något vi måste åtgärda, säger han.

Varför är mindre skolor en utmaning?

– Utifrån forskning och erfarenhet har mindre skolor svårare att erbjuda den bredd av resurser och behöriga lärare som behövs för att säkerställa kvalitet i undervisningen. Christer Carlsson lyfter även att mindre elevunderlag gör det svårt att erbjuda heltidstjänster inom alla ämnen, vilket påverkar undervisningens kontinuitet och kvalitet.

– Vi ser att Futurumskolan, som har fyra parallellklasser, presterar betydligt bättre än mindre högstadieskolor. Det är ett tydligt exempel på hur skolstorlek påverkar förutsättningarna. Dessutom har flera av de nuvarande skolorna bristande och omoderna lokaler, vilket ytterligare försämrar möjligheterna att skapa en optimal lärmiljö.

Vilka är då fördelarna med större skolor?

– Planen att gå mot större skolor handlar inte enbart om skolstorlek, utan om att samla resurser och skapa stabila lärmiljöer. Med fler elever och lärare i en större skola kan resurser som grupprum, idrottshallar och elevhälsoteam användas mer effektivt. Dessutom möjliggör det en bättre samordning av särskilt stöd för elever med behov av extra hjälp.

– Stora skolor idag är inte som på 80- eller 90-talet med stora och ofta obevakade kapprum och hallar. Vi har sett till att skapa mindre sammanhang inom de större skolorna, där eleverna får både trygga och stimulerande miljöer.

Så vad händer härnäst?

– Vi inväntar nu den tekniska utredningar för att sedan kunna ta nästa steg i upprustningen av våra skolor. Samtidigt pågår diskussioner om att etablera en ny, och för regionen idag unik resursskola istället för kommungemensamma särskilda undervisningsgrupper, vilket skulle ge föräldrar större möjlighet att välja rätt stöd för sina barn.

– Målet med allt detta är att ge invånarna i Håbo en bättre och mer likvärdig skola. Vår ambition är att först rusta upp skolorna och därefter genomföra reformen, säger Christer Carlsson.

Powered by Labrador CMS