142 år av stil, styrka och historia – systrarna förvaltar Selmas Jansons arv
När Selma Janson öppnade sin lilla textilbutik i Enköping 1883 kunde hon knappast ana att hennes namn skulle leva vidare i över ett sekel. I dag är butiken en institution i staden – och drivs av systrarna Anna och Linda Eklund, som förvaltar arvet efter en av Enköpings tidiga kvinnliga entreprenörer och fortsätter att inspirera nya generationer.
När Selma Janson kom till Enköping år 1883 från Dalarna via Stockholm var hon bara 25 år och helt på egen hand.
I en tid då få kvinnor drev företag såg hon sin möjlighet i staden som lockade besökare till Enköpingsdoktorn Ernst Westerlund. Hon öppnade en liten butik vid torget och sålde textil, knappar och sytillbehör – ett djärvt beslut i en tid då färdiga kläder knappt fanns.
– Hon ser så tuff ut på bilderna - inte vilken kvinna som helst, säger Linda Eklund, butiksansvarig, och ler.
Runt 1905 hade hon tre anställda. År 1906 sålde hon butiken vidare till en av sina anställda, Ida Qvarfordt, efter att ha träffat en man och flyttat till Strängnäs
Ida drev butiken till 1920, därefter tog Ninni Lindström över och följdes av Otto Stenberg och senare hans söner, som gjorde butiken till sin livsuppgift fram till 1989.
Då tog Bo Eklund, tillsammans med sin fru Anita, över – och butikens moderna era började.
– Vår familj har påverkat mycket. Pappa har gjort stora förändringar och vi är stolta över att förvalta det han byggt upp, säger Anna Eklund, försäljningsansvarig.
Systrarna Anna och Linda har i dag huvudansvaret. Linda, som började leka kurragömma i butiken som femåring, har aldrig haft ett annat arbete. Anna arbetade här i tonåren, drev senare det egna klädmärket House of Lola och återvände efter försäljningen.
– Jag kom tillbaka hem – det är precis så det känns, säger hon.
Selma Janson är i dag ett helt kvarter, fyllt av historia i varje hörn. En gammal kassavalvsdörr har blivit provhytt, och personalen – flera med över 40 års erfarenhet – är en del av butikens själ. Annie Björkman började som 16-åring och arbetar fortfarande kvar vid 78.
– Erfarenheten här är ovärderlig. Annie har lärt mig massor om textilier och kundvård, säger Anna.
Selma Janson har i dag nio anställda med sammanlagt 270 års erfarenhet. Målgruppen sträcker sig från tonåringar till 100-åringar, kvinnor och män – alla ska känna sig välkomna.
– Old school is the new cool. Folk vill kunna prova, mötas och få hjälp. Många är ensamma och fysiska butiker behövs mer än någonsin, säger Linda.
Att butiken grundades av en ensam kvinna på 1800-talet gör den unik, och det kvinnliga entreprenörskapet uppmärksammas fortfarande. Nyligen lyfte elever på Westerlundska gymnasiet Selma Janson som förebild i ett initiativ till kommunpolitikerna.
– Vi blev så glada! Det betyder enormt mycket, säger Linda.
Butiken lockar i dag kunder från hela Mälardalen och spelar en viktig roll för centrumhandeln. När turister, park- och husbilsbesökare och hemvändare strosar genom staden är Selma Janson ofta ett självklart stopp. – Det finns en trygghet här. Vi vill vara en del av den tryggheten, säger Anna.
Efter 142 år är Selma Jansson inte bara en butik – den är ett stycke Enköpings historia. Och tack vare två starka systrar fortsätter Selmas mod, drivkraft och kvinnokraft att leva vidare, varje dag.