Körkort vid första försöket? Välj en trafikskola. Trafiklärarna Jörgen Hälludd och Johanna Hallstensson i Bålsta har fin statistik, precis som kollegor i Enköping-Håbo.

Automatlådan ingen genväg – den oväntade orsaken till att flest privatister kuggas gång på gång

Två tips till dig som vill maxa möjligheten att klara körkortet vid första försöket: Runda inte trafikskolan. Och är du privatist – kör inte upp med automatlåda. Oavsett vad du tror.

Publicerad

Att sikta in sig på ett B-körkort för enbart automat blir allt vanligare, men fortfarande väljer nästan dubbelt så många koppling och växelspak framför att peta i D-läget. 

I Uppsala län är det dessutom vanligare att köra upp som privatist, jämfört med landet i övrigt. Förhållandet i C-län är ungefär två till ett. Sett över hela landet fifty-fifty.

Fler än nio av tio privatister väljer enbart automatlåda. Men är det här någon bra idé – alltså kombinationen privatist och automatväxel?

Självklart om du bara tänker på ekonomin. Å andra sidan: Om du vill undvika att kuggas gång på gång, nja, då gäller trafikskolan oavsett om du väljer växelspak eller inte. Och – kör gärna upp i Enköping. Bättre chans än här hittar du inte i Sverige.

Risken att underkännas, sett över hela landet, är annars minst en femtedel större för den som enbart vill ha ett körkort för automatväxlad bil. Bakom den här sanningen ligger det stora antalet privatister som tror att det är lättare att lyckas med automatlåda. Och kuggas.

Borde det inte vara självklart lättare att köra med automatväxel? Frågan går till trafikläraren Jörgen Hälludd i Bålsta: 

”Det kan vara så att den som helt och hållet övat privat och med automatlåda, överskattar sin förmåga. Ingen koppling, ingen nedväxling, ingen spak”.

Och?

”Lätt att luras att tro att det är enkelt att köra bil. Farten med automatlåda, utan manuell nedväxling och motorbroms, blir lätt för hög fram mot korsningen – vilket sin tur kan påverka fordonets placering på vägbanan och den allmänna uppsikten”.

Körlektioner i trafikskola är ingen billig affär. Inte onormalt att slutsumman blir över 20 000 kronor, med allt inräknat. 

Jörgen Hälludd igen:

”Ett sätt att få ner kostnaden är att övningsköra mycket med sin egen handledare mellan lektionerna. Onödigt att gnugga fickparkering och backa runt gathörn under flera timmar hos oss när varje lektion kostar 800 kronor”.

Trafikskolorna i Enköping och Håbo har generellt ett större antal godkända förstaprov än riket, och där syns heller ingen skillnad mellan automat- och manuell låda. Trafikläraren Johanna Hallstensson hos Hälludds Trafikskola:

”Sett över hela landet klarar sju av tio trafikskolelever körkortet vid första försöket. Jag törs nog säga att vi är snäppet bättre, drygt åtta av tio, oavsett typ av B-kort”.

Siffrorna för landet i stort är en dyster läsning för de som försöker runda trafikskolan. Andelen privatister som klarar körkortet vid första försöket minskar år från år, och nådde 2023 inte ens upp till fyra av tio.

Powered by Labrador CMS