SKÖNHET. Ingen risk att få EU:s röda stämpel ”Avfall”. En 1962-års Chevrolet Corvette hemma på gården i Litslena utanför Enköping. Justus Wahlström har ägt den knallröda skönheten sedan 1987.

Justus mullrande skönhet klarar EU-hotet

KRÖNIKA. Fler än hundra tusen ägare till veteran- och samlarbilar i Sverige riskerar att bli tvungna att skrota sina fordon efter ett hotande EU-beslut i höst. Men Justus Wahlström i Enköping kan känna sig helt lugn.

Publicerad

En knallröd Chevrolet Corvette 62:a på väg till skroten?

Skulle inte tro det.

Snarare är det här EU:s byråkraternas våta dröm. Mint Condition, perfekt ut i minsta tum, bländande vacker.

Andra veteran- och entusiastbilar i Sverige, kanske 200 000 eller fler än så, riskerar att få en röd lapp med texten AVFALL klistrad på rutan. 

Än så länge är det bara ett hot; den gigantiska utskrotningen finns enbart i form av ett tjänstemannaförslag. I höst väntas de avgörande besluten i Bryssel. Hittills har svenska politiker, oavsett färg, protesterat förgäves.

EU-projektet går under namnet ELF, End of Life. Fritt översatt: Bilens sista resa.

Morgondagens veteranbilsträffar kan tunnas ut betänkligt. Hur många som exempelvis blir kvar av dagens jänkare, cirka 75 000 i Sverige, går bara att gissa. 

Hittills har inte EU:s miljönissar visat någon förståelse när de ger sig på en supersvensk unik folkrörelse, där gör-det-självare lägger ner tusentals hobbytimmar under kolsvarta vinterkvällar hemma i garaget.

432 sidor utredningar, 895 sidor bilagor talar ett annat språk. Bilan riskerar att falla över alla bilar äldre än 30 år.

DAMMFRI. Chevrolet Corvette Fuel Injected, 5,4 liter och 360 hk. Damm finns vare sig i motorrummet eller på lacken. Mäklaren Justus Wahlström vårdar sin pärla.

Vet du förresten hur en Chevrolet Corvette Fuel Injected, 5,4 liter och 360 hk, låter i väntan på att de åtta cylindrarna ska bli sams och mullra i takt? 

Efter några få minnesvärda sekunder rullar den knallröda skönheten ut ur garaget. Sakta, sakta. Justus Wahlström i Litslena, en mil från Enköping riktning Uppsala, har knappt decimetern till dörrstolparna:

Iförda tidstypiska läderhuvor. Justus Wahlström och särbon Lisa inför en av fjolårets ”längre” resor, midsommarfirande i norduppland.

”Tog mig runt 120 timmar att luta bort den gamla färgen inför omlackeringen. Glasfiberkarossen, förmodligen den första i sitt slag på 60-talet, får absolut inte slipas. Än mindre skrapas mot dörrposten”.

Den här skönheten, med all dokumentation kvar, går till och med att åldersbestämma ner i minsta detalj. 

”Topplocken är tillverkade 21 februari 1962. Äldst är Fuel Injection-aggregatet, märkt 23 december 1961. Bilen levererad 5 april 1962 till förste ägaren i Florida. Efter 35 års letande har jag nu också hittat signalhorn med rätt tillverkningsnummer”.

Just i det här fallet kommer EU:s skrotningsambitioner att stöta på patrull. Kort sagt, fastighetsmäklare Wahlströms Corvette i Mint Condition, original ner i minsta bult, måste vara exakt det som utredarna drömmer om.

Okej, vi måste alla ha förståelse för att gamla bilar är en påfrestning för miljön. Men ärligt talat – hur många årliga mil rullar entusiasternas veteran- och samlarbilar?

”För min del knappa 50. Längsta resan ifjol var en midsommartur till norduppland”, säger Justus Wahlström medan han med mjuk trasa blåser bort ännu några osynliga dammkorn från vänster framflygel. 

Powered by Labrador CMS