ÖKA FARTEN. A-traktorn bör få köra 50 km/timmen som tillåten hastighet i stället för dagens 30, anser vår trafikskribent. Men inför samtidigt ett speciellt körkort. Fyra timmars utbildning på moped räcker inte tycker han.

KRÖNIKA: Nu är det dags för A-traktorn att gasa på 

Ena Håbo-Tidningens trafikexpert Sven-Åke Haglund om det omdebatterade fordonet: ”Vem kom på den ljusa idén att ett moppekort ska vara tillräckligt?”.

Publicerad

Undrar vad som kan få en medelålders man mer förbannad än när en A-traktor råkat hamna mitt i färdriktningen?

Antalet A-traktorer, eller Epor som man sade förr, har exploderat. För knappt tio år sedan passerade antalet 10 000. Idag är A-traktorerna fler än 36 000 i trafik, med en speciellt brant ökning efter sommaren 2021. Då tillät myndigheterna elektronisk strypning i stället för komplicerade mekaniska ingrepp.

Vid det senaste årsskiftet fanns det 150 A-traktorer i Enköping (plus nästan lika många avställda), vilket är dubbelt så många som för tio år sedan. Riktigt brant uppåt är det i Håbo, med 93 ”aktiva” A-traktorer: Vilket otroligt nog är tre gånger fler – på lika många år!

Som sagt, jag har mer än en gång undrat över varför en del vuxna tappar humöret när de kommer ifatt en A-traktor.

Ungdomar som inte vet hut? Vuxna som borde ha bättre vett och sans? Förvisso. Men en mycket stor skuld till det bistra klimatet ligger hos statliga Transportstyrelsen som, ursäkta uttrycket, inte får ändan ur vagnen.

Lösningen borde inte vara speciellt svår. Höj hastigheten från 30 till moppebilens 45, eller – om EU tillåter – varför inte 50 km/tim?

Med en höjd fartgräns flyter A-traktorerna klart bättre in i trafikströmmen, samtidigt som incitamentet för att manipulera fartspärren borde minska helt avsevärt.

Inför samtidigt ett särskilt körkort för A-traktorer. Vem kom förresten på den ljusa idén att ett tvåhjuligt moppekort skulle räcka för en A-traktor, som tar upp samma utrymme på vägen som en personbil – vilket den ju faktiskt är.

Den 1 september blev det äntligen krav på bilbälten också i A-traktorn, som dessutom bara får ha en passagerare i framsits. Som tidigare; inte tillåtet med baksäte.

Bra så långt. Svårare när det gäller att ändra attityden hos medtrafikanterna. Läs nu noga. Citatet som följer är hämtat från en känd kommentator, kolumnist och journalist, på vår största kvällstidning:

”Hon bakom ratten såg ganska skrämd ut, jag fick intrycket att hon försökte lära sig hur man styr, gasar, växlar och bromsar. Jag hann uppfatta detta eftersom jag försiktigt klämde mig förbi när A-traktorn kröp fram, till hälften ute i vägrenen, på en enfilig sträcka med mitträcke”.

Men herrejösses, jag skulle också bli förskräckt om någon försökte pressa mig ut mot vajerräcket till höger. Knappast ligger felet hos tjejen i A-traktorn!

I det här fallet alltså. Men livet skulle bli enklare om vissa A-traktorgäng la av med att terrorisera omgivningen med sitt otroliga ”Epadunk”.

Inte heller skulle klimatet bli sämre om ungdomarna slutade samla troféer på sociala medier, typ vem som kan packa längsta kön bakom A-traktorn.

Powered by Labrador CMS