Odlarglädje som växer – från frö till gemenskap
Ett frö kan bli så mycket mer än en planta. För Monica Härlin och Christina Broman handlar odling lika mycket om gemenskap, kunskap och framtidstro som om att skörda grönsaker. Genom Enköping-Håbo Trädgårdssällskap inspirerar de andra att våga odla – oavsett erfarenhet eller storlek på trädgården.
När Monica Härlin beskriver sin egen trädgård skrattar hon lite.
– Jag är lite lat. Jag odlar mycket av samma saker så att det blir lättskött, säger hon.
Bredvid henne sitter Christina Broman, vars många år utomlands har satt sina spår i trädgården.
– Christina har däremot en väldigt spännande och varierad trädgård, säger Monica.
Båda har varit medlemmar i Enköping-Håbo Trädgårdssällskap i närmare 15 år. Föreningen samlar omkring 300 medlemmar från de båda kommunerna och erbjuder allt från föreläsningar och studiebesök till praktiska odlingsaktiviteter.
För några år sedan växte en ny idé fram – odlingsgrupper där medlemmar med samma intresse kan inspirera och lära av varandra.
– Vi träffas på fröbytardagen i januari, startar våra odlingar hemma och besöker sedan varandras trädgårdar under säsongen, berättar Christina.
Grupperna lockar deltagare i alla åldrar.
– Det är otroligt inspirerande och roligt. Vi lär av och med varandra, säger hon.
Ett ämne som engagerar dem särskilt är fröer och vikten av att bevara dem.
– Vi ska vara rädda om våra fröer. Med den oro som finns i världen behöver vi värna om möjligheten att själva ta fram nytt utsäde och inte bli helt beroende av att köpa fröer från andra delar av världen, säger Christina.
Monica nickar instämmande. I år har hon nästan helt gått över till att använda egna fröer.
– Jag har bara köpt en sorts frö. Annars odlar jag helt med eget utsäde. Persilja är ett bra exempel. Första året får man blad, andra året blommar den och ger fröer som man kan samla in och använda nästa säsong.
Det allmänt ökade intresset för odling märks tydligt.
– Många vill bli mer självförsörjande. Klimatfrågor, miljötänk och oron i världen har gjort att fler vill odla själva. Fröer har tyvärr blivit betydligt dyrare än tidigare, så jag vill gärna uppmuntra att skörda och torka sina egna fröer, säger Monica.
Samtidigt vill de slå hål på myten att det är för sent att börja odla när sommaren redan är igång.
– Många tror att säsongen lite är över nu, men det finns mycket man fortfarande kan så. Bönor, ärtor, persilja, sallat, ruccola, koriander och rödbetor går alldeles utmärkt att sätta nu, säger Christina.
För den som vill börja enkelt rekommenderar de pallkragar.
– Man behöver inte göra det svårt. Lägg ris, kvistar eller kartong i botten, fyll på med organiskt material, gärna lite gödsel från ett närliggande stall och så klart jord. Sedan är det bara att börja odla. Det går att komma igång för ganska små pengar, säger Monica.
Hon ser ytterligare en fördel:
– Det ger både motion, frisk luft och något gott på tallriken. Man får jobba lite för sina planteringar – men det är det värt.