PRISAD. Grillbybon Leif Flink tillsammans med sin ombyggda och prisade Ford Tudor, årsmodell 31, och med den svarta Roadstern, m/1994, i bakgrunden.
PRISAD. Grillbybon Leif Flink tillsammans med sin ombyggda och prisade Ford Tudor, årsmodell 31, och med den svarta Roadstern, m/1994, i bakgrunden.

EU bryr sig inte om svenska hobbybyggen 

KRÖNIKA. Titta noga på den röda Ford Tudorn, årsmodell 1931, närmast i bild. Skrot eller inte? Ett förslag från EU:s byråkrater visar ingen förståelse för svenska hobbybyggen, jänkare eller entusiastbilar. Såvida de inte är i originalskick – efter att ha rullat trettio år eller mer.

Publicerad

Nu vill EU-tjänstemännen bestämma när en samlarbil ska gå till skrot. 

En typisk ELV, End-of-life Vehicle, för att använda EU-språk, ser du längst fram på bilden: Ford Tudor årsmodell 1931, tekniskt och exteriört förändrad – eller förvandlad. Lacken är BMW:s Vermillion Red. Motorn en 283 kubiktums V8 från Chevrolet. Bobbade, alltså förkortade, skärmar.

Under den öppna motorhuven en blank luftrenare typ Hellings. Taket, som sänkts fem tum, är handgjort av träribbor klädda med hönsnät. Ytterst ett material som heter Cobra Long Grain. Gangsterkeps, alltså solskydd, i takets framkant.

Över 30 år gammal, icke original. Att Grillbybon Leif Flinks skapelse så sent som 2017 utsågs till Årets Rod av facktidningen Wheels, saknar betydelse. 

Där jag ser ett mästerverk ner i minsta bult efter tusentals arbets-timmar, ser EU-byråkraterna morgondagens skrothög. Att marknadsvärdet kan ligga upp mot halvmiljonen, ja, skit samma. Återigen: Mer än 30 år, och inte original. Tja, det var väl det hele.

Skulle kunna vara, alltså. Men än så länge bara ett tjänstemannaförslag från EU, vars övergripande tanke självklart handlar om miljön.

Hot Rods, alltså ombyggda bilar, är ändå en sak – men hur ska EU få bort de blänkande jänkare som du kan se i Mel’s garage i Enköping, eller som rullar fram under Summermeets cruising i Västerås?

Jänkarna, precis som alla andra bilar över 30 år gamla, ska inte få renoveras eller repareras över marknadsvärdet, om Bilprovningen underkänt den. Och det räknat på vad en verkstad skulle debitera. Att pula själv i garaget hjälper inte upp det hela.

Dessutom utesluter ELV handel med begagnade delar – såvida inte säljaren ger garanti både för ursprung och skick. På så sätt stryps, om än långsamt, möjligheten att bevara och bygga entusiastbilar - som de i Leif Flinks garage.

Leif Flink.
Leif Flink.

”Vem kan ge en sådan garanti på delar som är 60 år eller mer”, säger Leif Flink som letar upp de komponenter han behöver, men inte kan tillverka själv, på nätet eller på bilträffar landet runt. 

I bakgrunden på bilden ovan ser du en Ford Roadster – öppen, mattsvart med moderna däck på breda fälgar. Frågan är hur EU-kommissionen ska klara ut att skapa regler för vilka fordon som ska riskera skrotning.

Roadstern är nämligen helt och hållet original, vilket kan bli ett grundläggande krav för fortlevnad. Alltså inte en bil som byggts på och om – typ den röda Tudorn, främst i bild.

”Jag har ritat, konstruerat och byggt Roadstern från grunden. Typbesiktad 1994”, berättar Leif Flink.

Också spritt nya fabriksvagnar innehåller delar från en mängd tillverkare. Mer original än Roadstern, amatörbygge i ett enda exemplar, kan alltså inte en bil bli.

Sista ordet är långt ifrån sagt. Nu gäller det att övertyga EU-byråkraterna om att vi svenskar är ett mekande, skruvande och snickrande folk - långt utöver veteran- och entusiastbilar.

Snälla EU, kanske borde vi få fortsätta med det i vårt eget lilla hörn av Europa?

Powered by Labrador CMS