
Röster från klassrummet – ny bok av Westerlundskarektor
Elevernas egna berättelser står i centrum i rektor och författare Martina Ericsons nya bok Röster från klassrummet. – Alla elever har potential, men får inte alltid möjlighet att visa den, säger hon.
Martina Ericson är programrektor på Westerlundska gymnasiet i Enköping. Hon ansvarar för fordons- och transportprogrammet och det pedagogiska stödet, men hon är också författare. Nu är hon aktuell med boken Röster från klassrummet – elevers berättelser om stöd och det som gjorde skillnad – där hon lyfter fram elevernas egna erfarenheter av skolan.
– Jag ville ge eleverna en röst. Det är lätt att tro att man som lärare eller skolledare har svaren, men det är eleven själv som bäst vet vad som verkligen gör skillnad, säger hon.
Små saker gör stor skillnad
Boken bygger på möten med ungdomar som Martina mött under sina år som lärare och speciallärare. Många av dem är i dag vuxna, men minns med detaljrikedom både ord och situationer från skoltiden.
– Trots att det gått många år kan de komma ihåg exakt vad jag sagt och gjort eller till och med vilka kläder jag hade. Det är nästan lite skrämmande hur små detaljer kan göra stor skillnad – ofta utan att man själv är medveten om det, berättar hon.
För Martina var det viktigt att ge ut boken på egen hand. ”Jag ville göra detta helt på mitt och elevernas sätt. Ingen skulle komma och peta i deras berättelser.

”Utmaningar för dagens unga"
Som rektor ser hon dagligen vilka högt upplevda krav som dagens unga kämpar med.
– Det är mycket som ska hinnas med – skolan, fritiden, sociala medier och extrajobb. Många känner en ständig press att prestera och dagens risk att bli fotograferade, inspelade eller uthängda på nätet är skrämmande. Det skapar stress, säger Martina.
Därför försöker hon och hennes kollegor lägga fokus på självkänsla och välmående.
– Måendet är alltid viktigast, skolan kommer i andra hand. Det måste vi vuxna våga stå fast vid, säger hon.
Hopp och framtidstro
Martina hoppas att Röster från klassrummet ska läsas av många fler än lärare.
– Alla som möter barn och unga kan ha nytta av den – föräldrar, anhöriga, lärarstudenter, fritidsledare och idrottsledare. Jag vill visa att det faktiskt kan gå bra i livet även om skoltiden varit tung. Betygen definierar inte hela framtiden, säger hon.
Förutom den nya boken arbetar Martina just nu med ett läromedel i hem- och konsumentkunskap som planeras komma ut 2026. Och hennes nyfikenhet på framtidens skola är stor.
– Vi måste inse att kunskap finns överallt idag, inte bara i klassrummet. Läraren ska inte längre vara kunskapsbärare, utan den som hjälper eleverna att sortera, reflektera, analysera och hitta rätt vägar. Då blir skolan relevant även i framtiden, säger hon.
Med Röster från klassrummet vill hon framför allt ge hopp – både till elever och till vuxna runt dem.
– Det kan gå bra, även om det är svårt i skolan. Det är viktigt att vi aldrig tappar tron på ungdomarna och hjälper dem finna vägar framåt, säger hon.