Andreas Frank – ny medarbetare på tidningen: ”Jag gillar mötet med människor”
Han är ny i gänget och brinner för att hitta smarta lösningar som hjälper företag att nå ut. Möt Ena Håbo-Tidningens nya medierådgivare Andreas Frank – med ett stort engagemang för både kunderna och den lokala journalistiken.
Vad var det som lockade dig till att börja på tidningen – och till rollen som mediesäljare?
– Jag drivs av affärer och har över 15 års erfarenhet av försäljning, där jag sett vilken kraft effektiv marknadsföring har. Rollen som mediesäljare lockade mig eftersom den kombinerar kundrelationer, affärsutveckling och kreativt tänkande – samtidigt som man får bidra till lokal tillväxt.
Hur ser du på lokaljournalistikens roll idag, och hur kan du som mediarådgivare bidra till att stärka den?
– Lokaljournalistiken är en viktig samhällsbärare som skapar engagemang och trovärdighet i närområdet. Som mediarådgivare vill jag bidra genom att hjälpa lokala företag synas i rätt sammanhang, vilket i sin tur stärker både annonsörerna och journalistiken.
Möjligheten ligger i att lokal media kan erbjuda just den trovärdighet och närhet som skapar verklig effekt för företag
Vilken är den största utmaningen – och möjligheten – i att hjälpa företag synas genom lokal media just nu?
– Den största utmaningen är att företag har fler kanaler än någonsin att välja på, vilket gör vägledning avgörande. Möjligheten ligger i att lokal media kan erbjuda just den trovärdighet och närhet som skapar verklig effekt för företag.
Vem är du utanför jobbet – hur laddar du batterierna och vad gör du helst på fritiden?
– Jag är en aktiv person som älskar träning – oftast hittar man mig på gymmet, padelbanan eller tennisbanan där jag har en bakgrund som elitspelare. För att ladda batterierna umgås jag med min sambo, vår dotter och hund, gärna under resor, middagar eller en avkopplande spahelg.