Färgglada. Fabian Flink på Fabian Flinks Brödbod i Enköping och Lina Öhlén från Skafferi Mazarin visar upp några bakverk.

Bakelserna som lurar ögat – TikTok-trenden har fått både Bålsta och Enköping att koka

De ser ut som frukter – men är bakelser. Den virala TikTok-trenden har nått Mälardalen med full kraft, och både i Bålsta och Enköping så ringlar köerna långa utanför bagerierna varje fredag.

Publicerad

Bakelserna som bland annat liknar mango, hallon och citron har blivit en succé för både Skafferi Mazarin i Bålsta och Fabian Flinks Brödbod i Enköping. 

Det började som ett test – men exploderade på bara några veckor.

– Vi tillverkade 600 bakelser och förberedde 250 av dem till den första fredagen och trodde det skulle räcka länge. Det gjorde det inte – vi sålde slut på 45 minuter och hade lätt kunnat sälja det tredubbla, säger Aydan Öhlén, ägare till Skafferi Mazarin.

Välfyllda kylar hos Skafferi Mazarin. Mor och dotter Öhlén erbjuder flera olika bakelser och planerar för flera nya frestande fruktbakelser.

Trenden, som startade på TikTok, har snabbt blivit ett samtalsämne bland både unga och äldre.

– En äldre herre kom in och undrade vad folk bar ut i stora lådor. Han gick hem med egna bakelser, berättar Aydan Öhlén med ett skratt.

Efter att bageriet lade upp sina färgglada bakverk på sociala medier har förfrågningarna strömmat in.

– Vi säljer bara på fredagar nu. Favoriterna är mango och hallon, men vi har gjort allt från citron och äpple till chokladböna och blåbär, säger hon.

Att skapa de verklighetstrogna frukterna är ett tidskrävande hantverk.

– Det tar minst tre dagar att förbereda. Jag och min dotter har jobbat 16-timmarsdagar i veckor för att hinna med – men det är värt det, säger hon.

En fröjd för ögat och smaklökarna. De virala fruktbakelserna får kunderna att köa hos Skafferi Mazarin. Från vänster Aydan Öhlén och Lina Öhlén. Foto: Lotta Wallebring

Bakelserna består av mousse med bärkompott i mitten, på en botten av choklad eller mandel. De fryses, doppas i kakaosmör och vit choklad och sprayas i olika färger för att se ut som äkta frukter.

Även Fabian Flink i Enköping har kastat sig in i den virala vågen.

– Det är som att vi får en fettisdag varje fredag nu! Vi säljer över 700 stycken varje gång, säger han.

Fabian Flink fick upp ögonen för trenden under en resa till Frankrike, där de så kallade Trompe-l’œil-bakelserna – som betyder ”lura ögat” – redan var populära.

– Jag hade ingen aning om att de skulle slå här. Ett bageri i Skåne började, och sedan spred det sig som en löpeld genom hela landet, berättar han.

”I rätt tid”. Fabian Flinks Brödbod har precis slutat med glass, och julen har inte kommit igång. Det är en lugnare period, så den virala trenden har enligt Fabian Flink, kommit i helt rätt tid.

För Enköpingsbagaren är det viktigt att bakelserna inte bara ser bra ut – de ska också smaka fantastiskt. – Smaken är det viktigaste, men ”sminkningen” gör allt. De ska se levande ut. Man måste ge kunderna det de vill ha – och just nu är det här de vill ha, säger han.

Han tror att trenden så småningom lugnar sig men att bakelserna kommer att stanna kvar i sortimentet. – Det är otroligt upphaussat just nu, men jag tror de virala bakelserna har kommit för att stanna, om än i mindre skala, säger Fabian Flink.

Powered by Labrador CMS