Elefantens tragiska slut i slakteriet
KRÖNIKA. En nationell storhet inom svenskt trafiksäkerhetsarbete, flaggskeppet NTF, har styckats. Resterna finns, talande nog, i Västerås slakthusområde. Ett stycke svensk nutidshistoria ligger där staplat från golv och tak i ett utrymme, stort som en skrubb.
Där på bilden ligger resterna efter det en gång så stolta NTF, Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande.
Vi som hade nya körkort, eller gick i skolan, på 70-talet och några årtionden framåt, minns kampanjer som ”En elefant i baksätet”, ”Tjejer kör bättre än killar”, eller varför inte paret utan kläder på hojen: ”Den nakna sanningen”?
För två veckor sedan berättade jag att EU flaggar för nya krav, inklusive uppkörning, hälsokontroll och teoriprov – så snart en bilförare nått de 70.
Min bestämda åsikt är att nya regler för äldre i trafiken inte är det som dramatiskt pressar olyckskurvan nedåt. Snarare behövs ändrade attityder och beteenden, framför allt i den grymt överrepresenterade olycksgruppen 18–25 år.
Tanken slog mig, vart tog NTF vägen?
Jag hittade alltså resterna av den nationella storheten i Västerås. Mer bestämt i slakteriområdet. Och ännu mer bestämt i ett skrubbliknande utrymme med vitt kakel, där väggarna knappt skymtar fram bakom packade pärmar, pappersrullar, kartonger och slokande vimplar.
Mitt i alltihop stod en tappert leende Yngve Wernersson, en gång styrelseledamot i det då fortfarande stolta NTF, och numera förbundsordförande i ett försök med en regionalt uppbyggd organisation – men med samma bokstavsförkortning. Hur hänger det ihop?
– Det nationella NTF, med riksledning i huvudstaden, konkursade för snart två år sedan. Tio regioner finns kvar av det ursprungligen dubbla.
NTF uttydes numera Nationella Trafiksäkerhetsförbundet. Det mer storståtliga ”Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens främjande” är borta och begravet. En avgörande skillnad mellan nu och då: Dagens budget är bara en bråkdel jämfört med de goda åren.
”Allt av ekonomiskt värde splittrades i konkursen. Vi gräsrötter ute i regionerna fick till och med skramla ihop pengar för att få behålla logon NTF”, säger den före detta riksdagsledamoten och fackföreningsmannen Yngve Wernersson.
Under märkvärdigt små rubriker våren 2022 berättade nyhetsmedia om vad som hänt med den en gång så stolta folkrörelsen: Svinhöga chefslöner, tiotalet miljoner i oredovisade statsanslag, dyra konferenser, visselblåsare, polisutredningar … tycks inte finnas någon hejd på eländet.
Yngve, igen:
”Det viktiga är att vi med de överlevande lokala föreningarna som grund, lyckats bygga upp en ny rikstäckande organisation. Vi har god kontakt med Trafikverket, trots allt det som hände före konkursen”.
För att täcka hela landet har gamla region Västmanland fått ta hand om övergivna Stockholm, medan Uppland blivit fadder för Gästrikland.
Men – frågan är vad som kommer att hända med det ideella trafiksäkerhetsarbetet när gräsrötter och entusiaster som Yngve tagit slut. Större optimist än denne eldsjäl finns knappt, men själv har jag onda aningar.