Bil-Mecka. Klas Brink mitt i Mel's garage, omgiven av jänkare varav de flesta är äldre än 50 år. För gamla, enligt ett förslag till direktiv från EU, som hotar allt vad veteranbilar heter.

Glädjande cruisingbesked – men mörka moln över svenska jänkare

KRÖNIKA. De välpolerade amerikanarna i Mel's Garage är de flesta från 50-, 60- eller 70-talen. Alltför gamla menar EU, som vill skrota alla vagnar äldre än 30 år – så fort de inte klarar en besiktning och blir för dyra att renovera. Enligt EU, alltså.

Publicerad

Klas Brink ler på bilden. Eller håller han bara masken? Rätt snabbt har det nämligen dykt upp mörka moln över en miljö som borde vara fylld av solsken, stolta bilägare, glänsande lack och mullrande V8:or. 

Mel´s garage i Enköping är ett Mecka, ett måste för alla bilentusiaster. Inte bara från Mälardalen, utan i allt större cirklar över hela Sverige. Och faktiskt Europa.

Klas Brink tog över Mel’s Garage i fjol. Redan tidigare hade den förre IT-företagaren Brinkens Garage, med verkstäder i Hallstahammar och Vikarbyn. Mel’s är ingen verkstad utan ett ställe för den som vill visa upp sin bil för hugade spekulanter. Mel’s säljer sedan bilen på det som kallas kommission.

Cruisingen gör comeback på Summer Meet nästa sommar.

Klas Brink är också mannen bakom den gigantiska bilträffen Summer Meet i Västerås som brukar samla 1 000 jänkare, och kanske upp mot 50 000 åskådare.

Cruisingen genom sta’n stoppades av Västerås styre i somras, men 4–6 juli 2024 kommer cruisingen tillbaka efter en hel del förhandlingar. Ett glatt besked från Klas Brink:

”Varos Crusing med Fredrik Munkvold i spetsen tar hand om den delen av Summer Meet, Spännande med en ny aktör med nya idéer”.

I Mel’s garage skiner skönheterna i kapp. Mycket krom och långa motorhuvar. Mint Condition både till höger och vänster, med få undantag. 

De flesta bilarna är från 50-, 60- och 70-tal. För 295 000 kan du köpa en Chrysler Imperial 1958. För ytterligare några slantar kan du bli ägare till en Ford Fairlane Cabriolet, 1959. Prislapp 459 000. Dyrast av alla en rod, alltså ombyggd, 1933 års Ford Convertible för nätta 1 850 000 kronor.

”Vi skulle lätt kunna fylla hallen med enbart vagnar i miljonklassen, eftersom det är kö för att ställa ut sin bil här. Men vi vill vara bredare än så. Det ska finnas något för alla”.

Under hösten och förvintern har efterfrågan bromsat in. Räntorna är som de är, och många känner oro för jobb och försörjning. Den svaga kronkursen har dessutom gjort att häften av jänkarna i hallen kommer att försvinna utomlands.

Som om det inte skulle räcka har EU uppfunnit ett nytt hot: 

Spöket har till och med ett namn, förkortat ELV. Dolt bakom bokstäverna döljer sig det hotfulla utredningsdirektivet End of Life Vehicle.

Vehicle betyder, som du vet, fordon. End of Life, inget annat än Livets slut eller Slut på livet. That’s it!

Spöket har till och med ett namn, förkortat ELV. Dolt bakom bokstäverna döljer sig det hotfulla utredningsdirektivet End of Life Vehicle

Det hela är än så länge ett tjänstemannaförslag. Politikerna har inte sagt sitt. Idén är att bilar äldre än 30 år ska skrotas om de inte klarar kontrollbesiktningen, och om verkstadsräkningen dessutom skulle överstiga marknadsvärdet. 

Det byråkraterna har missat är att 99 procent av renoveringarna inte utförs på en verkstad. Snarare av ägaren själv, hemma i det egna garaget. Tusentals obetalda timmar. En hobby, en svensk folkrörelse.

Klas Brink ställer ner kaffekoppen. Nu är leendet från bilden ovan definitivt borta:

”Tankarna från EU är horribla. Kravet är också att fordonet ska vara i originalskick. Det kravet mördar alla hotrods och kommer att omöjliggöra de flesta renoveringar av gammelbilar”. 

Klas Brink blir om möjligt ännu allvarligare:

”Kan EU verkligen stifta en lag som tar ifrån någon hans ägodelar, hans besparingar, och säga att det ändå bara handlar om skrot?”. 

Powered by Labrador CMS