Markägare. Johan Benzelstierna von Engeström

Striden om rymdstenen skildras i ny film

Johan Benzelstierna von Engeström anser fortfarande att den meteorit som föll på hans mark tillhör honom vilket skildras i en ny dokumentärfilm

Publicerad Senast uppdaterad
Meteoritjägare. Andreas Forsberg och Anders Zetterqvist med rymstenen.

Den 7 november 2020 föll en meteorit, en rymdsten, mot jorden och landade strax utanför Enköping på mark som tillhör Johan Benzelstierna von Engeström. Händelsen och dess efterspel skildras i dokumentärfilmen "Meteoriten" av Johan Palmgren och Isabel Andersson.

Geologerna Andreas Forsberg och Anders Zetterqvist hittade meteoriten på fastigheten den 5 december 2020. De överlämnade meteoriten till Naturhistoriska riksmuseet den 12 februari 2021 och ingick ett avtal med museet där meteoriten fortfarande förvaras.

Johan Palmgren och Isabel Andersson började sitt filmande i mars 2021. Filmen visar hur Johan Benzelstierna von Engeström själv är på meteoritjakt. Det kan ge intrycket av att filmandet startade redan innan meteoriten hade hittats. Så är det inte.

– Meteoren vägde väldigt mycket, jag tror det var nio ton, innan den nådde atmosfären. Forskarna misstänkte att många fler meteoriter hade landat och det var dem Johan var ute och letade efter, skriver filmaren Johan Palmgren i ett mejl till Ena Håbo-Tidningen.

Film: "Meteoriten"

Filmen "Meteoriten" visas den 10 mars på Tempo dokumentärfestival i Stockholm.

Filmen visas på SVT Play från söndag den 26 maj. Den sänds också tisdag den 28 maj klockan 20.00 i SVT1.

Den astronomiskt överintresserade Johan Benzelstierna von Engeström menar i alla fall att meteoriten tillhör honom eftersom den föll på hans mark. Andreas Forsberg och Anders Zetterqvist menar att rymdstenen tillhör dem, som upphittare, genom allemansrätten.

Saken prövades i Uppsala tingsrätt. Det är ett mycket ovanligt rättsfall. Det finns i Sverige ingen särskild lagstiftning beträffande meteoriter.

Tingsrätten fastslog att en nyss fallen meteorit inte är en "naturprodukt" och därför inte ska jämföras med att ta med sig vanliga stenar från någons mark. Det regelverk som ska användas är därmed det som gäller för "egendom som inte ägs av någon". En jämförelse är om någon tappar bort saker i skogen. Då ska upphittaren lämna in dessa saker till polisen. Markägaren har ingen särskild rätt till hittegodset.

Johan Benzelstierna von Engeström dömdes också att betala rättegångskostnaderna på 382 326 kronor. Han har överklagat domen till hovrätten.

Domen från Svea hovrätt har i skrivande stund inte kommit. Berättelsen fortsätter alltså där filmen slutar. "Det är min sten" vill Johan Benzelstierna von Engeström att det ska stå på hans gravsten.

Johan Benzelstierna von Engeström ringer upp Ena Håbo-Tidningen efter att artikeln har publicerats på nätet. Han vill understryka att han vill att meteoriten ska ställas ut på museum och därmed kunna ses av allmänheten.

Samtidigt ser han det som viktigt att det ska finnas ett avtal med markägaren. Det finns möjlighet att leta meteoriter på statlig mark i norra Sverige. Men då krävs avtal med markägaren.

– Man ska ha ett samarbete, inte plocka och hemlighålla det, säger han.

Även meteoritjägarna Andreas Forsberg och Anders Zetterqvist vill att meteoriten ska visas på museum. De vill ha ekonomisk kompensation för sitt fynd. Johan Benzelstierna von Engeström vill i stället att meteoritjägarna ska få hittelön medan han själv ska äga meteoriten och deponera den på museet på livstid.

– Ingen har velat ha den här tvisten. Det tråkiga är att det leder till att meteoriten inte finns till beskådan, säger Johan Benzelstierna von Engeström.