Indraget körtillstånd med stopp för övningskörning skulle ha gjort EU:s ingripande mot den svenska A-traktorn helt onödigt, enligt vår trafikexpert.

Trafikkrönikan: ”Sorry EU – men bara så onödigt”

KRÖNIKA. A-traktorer finns det gott om. I Enköping 150 och i Håbo 91. Över hela landet 36 000. Ökningen sedan 2021 är dramatisk. Då ersattes komplicerade mekaniska ingrepp av en liten elektronisk låda. Tyvärr också betydligt enklare att manipulera.

Publicerad

Bomben briserade för ett par månader sedan. Men för svenska tonåringar kunde det ha blivit ännu värre. Inom EU-parlamentet fanns, och finns, starka krafter som helt och hållet vill stoppa A-traktorn.

Vi talar alltså om svenska 15-åringars möjlighet att köra personbil och lätt lastbil på mopedens AM-körkort.

En omöjlig kombination, hävdar mellan- och sydeuropéer som i stället okritiskt anammat den betydligt enklare moppebilen – med maxvikt på 425 kilo och en krocksäkerhet typ plastmuggen vid kaffeautomaten.

Ungdomarnas behov av säkrare transporter i vår svenska glesbygd, med långa avstånd till kamrater och idrottsträning, dög inte långt som argument.

I alla fall inte med en kolsvart olycksstatistik i andra vågskålen. 

Parlamentet backade bara litet lätt. Okej, inget totalförbud, men 16-årsgräns och ett riktigt körkort, kallat B1, för fyrhjuling i stället för moped. Som kompensation; en ökning av maxhastigheten från 30 till 45. Samma som för den oskyddade moppebilen.

Dagens förare av A-traktorer kan ändå ostört fortsätta med sitt epa-dunk och sina nattliga upptåg ett tag till. 

Jag skulle nämligen bli förvånad om det hela går att genomföra snabbare än på tre år. 

Okej, ett definitivt beslut kan teoretiskt sett komma redan i sommar efter EU-valet, men jag tror att regeringscheferna i ministerrådet, assisterade av nyvalda EU-parlamentariker, till att börja med har litet annat att syssla med.

Lockelsen att koppla förbi fartspärren på ”epan” skulle försvinna snabbt som blixten, om Transportstyrelsen bara vågat göra denna justering av regelverket

Dråpslaget kom när EU-parlamentet insåg att minst tre av fem A-traktorer kan vara manipulerade. Flertalet är enbart ett (dolt) knapptryck från lagliga 30 km/tim till personbilens toppfart på 150.

Underlaget kommer från den svenska polisen och är med all säkerhet välgrundat.

Visst, idiotiskt av syndande unga förare, men idiotin delas med myndigheten Transportstyrelsen – som alltså hanterar trafikens regler.

Lösningen fanns nämligen redan: Spärra syndaren från körkortstillstånd, det som förr kallades lämplighetsintyg, och problemet är löst. 

Säg den 15-åring, som skulle ta risken att stängas ute från hägrande övningskörning redan inom ett år? Eller ännu värre: 16- eller 17-åringar som med öppna ögon saboterar för sig själva och får vänta typ två extra år på bilkörkortet? 

Körkort först efter 20 år fyllda, och stopp för all övningskörning dessförinnan. Kännbart?

Lockelsen att koppla förbi fartspärren på ”epan” skulle försvinna snabbt som blixten, om Transportstyrelsen bara vågat göra denna justering av regelverket.

Lika snabbt skulle EU ha tröttnat på att ens försöka stoppa A-traktorn. 

Någon som tvivlar på att jag har rätt?

Powered by Labrador CMS